Sustainability

To support underrepresented groups, USM diligently measures and tracks their applications and admissions. This important process is overseen by the Student Admission Unit, Academic Management Division of USM.

 

| ENROLMENT

 PRIORITY EQUITY GROUP  TOTAL
 Low Socio-economic Status  65%
 With a Disability  0.5%
 Female Student Starting Degree   62%

 

| ADMISSION

 ACCADEMIC SESSION  ADMISSION %
 Male  Female  B40 OKU  Native People 
 2023/2024  33.34  66.66  50.44  0.34  0.1
 2024/2025  33.79  66.21  46.58  0.56  0.1

Sustainability (2)

ACADEMIC SESSION OFFER
L % MALE P % FEMALE
2023/2024 1,291 33.3 2,581 66.7
2024/2025 1,332 33.8 2,610 66.2

Sustainability (3)

ACADEMIC SESSION OFFER
L % MALE P % FEMALE
2023/2024 1,291 33.3 2,581 66.7
2024/2025 1,332 33.8 2,610 66.2

Skrol dan Transkrip

Skrol dan Transkrip


Bahagian Pengurusan Akademik (Unit Rekod Pelajar) menyediakan perkhidmatan permohonan salinan transkrip akademik dan skrol penggantian. Para graduan boleh memohon untuk mendapatkan salinan transkrip akademik dan skrol penggantian.

Tatacara permohonan dan caj yang dikenakan boleh dirujuk di pautan seperti berikut :

Nota : Permohonan di atas akan diproses dalam tempoh lima (5) hari bekerja. 

Dikemaskini pada : 8 Mac 2023

Pengesahan Pelajar

Pengesahan Pelajar


Para pelajar, Graduan dan Majikan atau wakil agensi pekerjaan boleh mengemukakan permohonan perkhidmatan pengesahan seperti berikut di Unit Rekod Pelajar, Bahagian Pengurusan Akademik, Jabatan Pendaftar :

  • Pengesahan status pelajar semasa (boleh diakses dan dicetak menerusi Campusonline oleh pelajar sendiri)
  • Pengesahan bekas pelajar
  • Pengesahan pengijazahan ( selepas berijazah )
  • Pengesahan untuk majikan
  • Pengesahan pelepasan bayaran PTPTN

Tatacara permohonan Surat Pengesahan Pengijazahan dan caj yang dikenakan :

Kos Perkhidmatan Carian

RM5.00

Surat Pengesahan Pengijazahan

Percuma

Kos Penghantaran  - Pos Laju (Semenanjung)

RM8.00

Kos Penghantaran  - Pos Laju (Sabah & Sarawak)

RM11.00

Kos Penghantaran – Pos Laju (Luar Negara)

Tertakluk kepada destinasi

 Cara bayaran :

Tuan/Puan dikehendaki  membuat bayaran melalui https://epayment.usm.my/main/   dan diwajibkan  menghantar  resit bayaran kepada Unit Rekod Pelajar (This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.)  untuk tindakan selanjutnya. 

    

Nota :
Sila sertakan maklumat lengkap seperti Nama, Alamat Lengkap dan No Telefon untuk tujuan penghantaran. Dokumen hanya akan dihantar setelah menerima resit bayaran daripada tuan/puan. Proses penyediaan dokumen ini mengambil masa dalam tempoh 5 hari bekerja.

Unit Rekod Pelajar
Bahagian Pengurusan Akademik
Jabatan Pendaftar
11800 USM
PULAU PINANG
Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
No Tel : 604-6533078/4194/2924/2336/2925/3169

  

Dikemaskini pada : 8 Mac 2023

Alamat

Bahagian Pengurusan Akademik
Jabatan Pendaftar, Aras 5 Bangunan Canselori, Universiti Sains Malaysia, 11800 USM, Pulau Pinang
Tel : 04 653 4358  |  Fak : 04 653 3128 
Emel : This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.  |  

Penafian

Universiti Sains Malaysia tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang ketidaktepatan, kesilapan atau salah faham yang timbul daripada penggunaan Google Translator. Pengguna digalakkan untuk mendekati terjemahan dengan kesedaran dan pertimbangan terhadap batasan teknologi terjemahan mesin. Maklumat yang diterbitkan di dalam bahasa melayu akan digunakan sekiranya terdapat percanggahan.

Hak Cipta © 2022 Bahagian Pengurusan Akademik,
Universiti Sains Malaysia.

  • Last Modified: Thursday 29 May 2025.